انواع تبلیغات

 

تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی بی شک یکی از قدیمی ترین روش‌های تبلیغ است که به عناصر فیزیکی قابل اجرا برای تبلیغات که در تیررس بینندگان قرار می‌گیرد اطلاق میگردد. تابلوهای تبلیغاتی، بیلبوردها، فضاهای تبلیغاتی داخل مترو یا بدنه اتوبوس ها و غیره، گونه های مختلفی از تبلیغات محیطی به شمار می آیند. یکی از مزیت‌های فوق العاده تبلیغات محیطی که باعث برتری آنها با سایر رسانه های تبلیغاتی شده این است که مخاطب ناگزیر به دیدن تبلیغات محیطی بوده و نمی‌تواند چشم خود را از رنگ ها و طرح های اطراف خود بپوشاند. اما این تبلیغات علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارند که در ادامه به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایای تبلیغات محیطی:

  • معرفی برند
  • افزایش فروش
  • معرفی کالا یا خدمات
  • افزایش اگاهی مردم نسبت به ورود محصول
  • ترغیب مشتریان به خرید

معایب تبلیغات محیطی:

    • در صورتی که زیر ساخت مناسب وجود نداشته باشد نه تنها کسب و کار را رونق نمیدهد بلکه به یک ضد تبلیغ تبدیل میشود

بالا بودن قیمت

وجود محدودیت در اجرای طرح تبلیغاتی

محدودیت زمانی برای اجرای تبلیغ

نداشتن هیچ بازخورد مشخصی از اثربخش بودن تبلیغات به صورت دقیق تبلیغات صوتی، تصویری و بصری

 رادیو

سالهای قبل از جنگ جهانی دوم و حتی چندسال بعد از آن رادیو تنها وسیله‌ای بود که در بین مردم خودنمایی می‌کرد. تقریباً تمام خانواده‌های مغرب زمین به فراخور حال، برنامه‌های مورد علاقه خود را همراه با موزیکهای متنوع گوش می‌کردند. امروز با وجود روی کار آمدن تلویزیون، رادیو کماکان در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از اهمیت و اعتبار آن کاسته نشده است. تعدد شبکه‌های رادیویی به ویژه در سالهای اخیر، مخاطبان فراوانی را به سوی این وسیله ارتباطی فراخوانده است به گونه‌ای که می‌توان گفت در بسیاری از مواقع تبلیغ در رادیو بسیار پرمخاطب است.

مزایای تبلیغ در رادیو:

  • امکان استفاده عموم مردم از رادیو
  • امکان گزینش مناسب مخاطبین از نظر جغرافیایی و جمعیت شناختی
  • هزینه نسبتاً‌ پائین در مقایسه با تلویزیون

معایب تبلیغ در رادیو:

  • استفاده صرف از صدا
  • توجه کمتر به رادیو نسبت به تلویزیون
  • محدود بودن زمان پخش پیام و سریع بودن آن

تلویزیون
تلویزیون به دلیل ویژگی منحصربه‌فردی که در ارسال پیامهای تصویری به دورترین نقاط دارد، یکی از پرمخاطب‌ترین وسایل ارتباط جمعی به شمار می‌آید. این رسانه‌ پیچیده و کارا علاوه بر پخش برنامه‌های هنری (مانند فیلم سینمایی، مجموعه‌های تلویزیونی و …) مسؤلیت تبلیغات مؤسسه‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی را نیز به عهده دارد.

مزایای تبلیغ در تلویزیون:

  • امکان استفاده از سه عامل تاثیرگذار صدا، تصویر و حرکت
  • برخورداری از جاذبه زیاد برای مخاطبین
  • پوشش و دسترسی مکانی زیاد

معایب تبلیغ در تلویزیون:

  • هزینه بالا
  • تراکم بالای تبلیغات در تلویزیون
  • عبور سریع تبلیغ از نظر بیننده
  • عدم امکان گزینش دقیق مخاطبین

مجله

صنعت مجله در جهان، دستخوش تحولات شگرفی شده است و این تغییرات در تمامی ابعاد این صنعت رخنه کرده است. در عین حال که ماهیت یک مجله کماکان ثابت است و بدون تغییر مانده است، اما صنعتی که از مجله حمایت می‌کند و به آن حیات می‌بخشد همواره سیال و جاری است. رشد تبلیغات در مجله‌ها، تنوع محتوایی آنها و سایر پیشرفتهایی که به دست می‌آید حاکی از این محیط در حال تغییر است. مجله به عنوان یک رسانه ارتباطی مؤثر از اهمیت به‌سزایی برای تبلیغات برخوردار است.

 مزایای تبلیغ در مجله:

  • در اختیار داشتن فرصت کافی برای توضیحات تکمیلی در مورد پیام
  • برخورداری از اعتبار بالاتر نزد خواننگان نسبت به روزنامه
  • عمر طولانی آگهی در مجله
  • امکان گزینش مخاطبین در مجلات تخصصی

معایب تبلیغ در مجله:

  • کیفیت نسبتاً ضعیف چاپ نسبت به مجله
  • هزینه نسبتاً بالا

روزنامه

روزنامه رسانه‌ای است که اطلاعات را روزانه و بهنگام در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد. ورود روزنامه‌های رنگی به عرصه مطبوعات، نوید بزرگی برای شرکتهایی بود ه از روزنامه، به عنوان رسانه عمده تبلیغی خود استفاده می‌کنند. امکان عرضه تبلیغ، آن هم با استفاده از طرحها و رنگهای مختلف رفته رفته روزنامه را به عنوان یک ابزار قدرتمند تبلیغی تبدیل کرده است.

مزایای تبلیغ در روزنامه:

  • انعطاف بیشتر در تغییر پیام و منطقه هدف
  • بهنگام بودن به خاطر چاپ روزانه
  • پوشش مطلوب بازار محلی به خاطر استقبال گسترده مردم از این رسانه
  • برخورداری از مقبولیت محلی و منطقه‌ای

معایب تبلیغ در روزنامه:

  • عمر کوتاه آگهی
  • کیفیت چاپ نه چندان مطلوبتبلیغات اینترنتی

طبق بررسی های اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور (ITU) در سال ۲۰۱۵، شرکت مخابرات ایران در شاخص تلفن ثابت از نظر تعداد مشترکان، رتبه هفتم در جهان و اول در خاورمیانه و در شاخص موبایل، از نظر مشترکان رتبه ۲۱ در جهان و اول در خاورمیانه را دارد. تا پایان سال ۱۳۹۴ خطوط تلفن همراه مشترکان به بیش از ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار خط، پورت مشترکان دیتا به بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار و خطوط ثابت مشترکان به بیش از ۳۰ میلیون خط رسیده است. شرکت مخابرات ایران دارای ۳۰ میلیون مشترک تلفن ثابت، ۷۲ میلیون مشترک تلفن همراه و ۴ میلیون مشترک اینترنت است و ۹۶.۵ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش این شبکه ارتباطی قرار دارد.

اینترنت توانسته با ایجاد یک رابطه دو طرفه بین مخاطبین و شرکت ها، شکل جدید و منحصر به فردی از تبلیغات  را به نمایش بگذارد. امکانات خاص اینترنت علاوه بر سایر خواص دیگر رسانه ها موجب گردیده است تا تبلیغات و یا هر گونه  حضور در اینترنت  تاثیر گذاری فوق العاده ای برای شرکت ها در بر داشته باشد. امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا مانند Ebay، Amazon و Groupon و شرکت‌های تجارت IT بزرگ در سراسر دنیا، نزدیک به 15 درصد از بودجه خود  را به فضای اینترنت اختصاص می‌دهند و این خود  گواه اهمیت تبلیغات در این فضا است.

برخی ویژگی های تبلیغات اینترنتی در فهرست زیر ارائه شده اند:

  • هزینه پایین
  • هدفگیری و ردیابی بازار هدف مورد نظر تبلیغات
  • ایجاد رابطه دوطرفه شامل B2B و B2C
  • عدم محدودیت زمانی در نمایش
  • نداشتن محدودیت در نمایش عکس و اطلاعات محصول مورد نظر
  • امکان ارزیابی عملکرد
  • پوشش گسترده و نداشتن محدودیت جغرافیایی
  • انتخاب هدفمند مخاطبین (دسته بندی محیط و مصرف کنندگان اینترنت)
  • قابلیت فروش آنلاین
    • چرا تبلیغات آنلاین

اولین تبلیغات آنلاین بنری در سال 1994 در مجله Wired بود که بنرهای کمپانی AT&T را در وب سایت خود به نمایش گذاشت. از سال 1994 تا به امروز تبلیغات آنلاین پیشرفت چشمگیری داشته و سرمایه گذاری در آن در سال 2014 به 97 هزار میلیون دلار رسیده است. در سالهای اخیر، اکثر برندهای دنیا بخشی از بودجه تبلیغاتی خودشان را به تبلیغات آنلاین اختصاص داده اند.

  • چرا آنلاین تبلیغ کنیم؟

تاثیر مستقیم تبلیغ آنلاین بر فروش نسبت به سایر کانال های تبلیغاتی

کاربران اینترنت معتقدند که تبلیغات آنلاین نقش کلیدی در عملیات خرید محصول ایفا می کند. مرکز [IFOP1] یک بررسی آماری بر روی سیستم تبلیغات مایکروسافت داشته است و تاثیر مستقیم تبلیغات بر فروش را مورد مطالعه قرار داده است. در نتایج این تحقیقات مشخص گردید که از هر 4 نفر 3 نفر معتقدند که تبلیغات آنلاین جزئیات بیشتری نسبت به دیگر رسانه ها در اختیار خریداران قرار می دهد.درصد اطمینان افراد به رسانه‌ها و تبلیغات در شکل 1 نشان داده شده است.

 

تبلیغات

گستردگی مخاطبان 

ضریب نفوذ اینترنت در کشور بر مبنای آمار سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت به ۸۲.۱۲ درصد رسیده است و این درحالی است که پیش از این ضریب نفوذ اینترنت در ایران، ۷۳ درصد بود. براساس آمار ارائه شده از کل اتصالات در کشور، ضریب نفوذ اینترنت با احتساب ۶۱ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۹۲۹ کاربر به دست آمده است و تعداد مشترکان اینترنت بر مبنای جمعیت ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار نفر در ایران، ۴۳ میلیون و ۲۶ هزار و ۲۷۹ نفر اعلام شده است.

در گزارش ضریب نفوذ اینترنت در ایران، بیشترین اتصالات کاربران ایرانی مربوط به اینترنت موبایل است و پس از آن اینترنت ADSL بیشترین کاربر را در کشور به خود اختصاص داده است. براین اساس، ضریب نفوذ اینترنت ADSL در کشور به ۲۲.۰۷ درصد رسیده است و تعداد کاربران این فناوری، ۱۶ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۵۳ کاربر و تعداد مشترکان آن ۶ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۸۲۱ مشترک اعلام شده است. همچنین ضریب نفوذ اینترنت موبایل با توسعه 3G در کشور به ۳۸.۶۷ درصد رسیده و ۲۹ میلیون و ۵۸ هزار و ۷۱۹ ایرانی با موبایل خود به اینترنت متصل می شوند.

  • اثربخشی

یکی از مهمترین ویژگی های تبلیغات آنلاین، قابلیت اندازه گیری آن است. در هیچ روش تبلیغات دیگری نمی توان آمار دقیق افرادی که تبلیغ را مشاهده کرده اند و از آن مهمتر تعداد افرادی که به آن تبلیغ پاسخ داده اند را اندازه گیری کرد.

از مهمترین چالش های تبلیغات غیرآنلاین در ایران، عدم امکان ایجاد و مدیریت کمپین های تبلیغاتی است. در تبلیغات آنلاین می توانید کمپین تبلیغاتی خود را هدفمند طراحی کنید، می توانید تعیین کنید که کمپین شما در چه موضوعاتی و یا در چه استان هایی نمایش داده شود.

تبلیغات اینترنتی اثربخش، به شما این امکان را می دهد که اطلاعات و آمار از کمپین تبلیغاتی خود مانند تعداد نمایش، تعداد کلیک، گستردگی مخاطب براساس موقعیت جغرافیایی و یا موقعیت زمانی را در اختیار داشته باشد.

پس از نمایش آگهی ها نیز می توانید کاربرانی که بر روی آگهی شما کلیک کرده اند را به صفحه فرودخود هدایت کرده و از اطلاعات شخصی کاربران را دریافت کنید. با این کار شما پروفایل افرادی که به محصولات شما علاقه مند هستند را به دست خواهید آورد.

  • کشف بازارهای جدید

یکی از دغدغه های کسب و کارهای ایران، انجام عملیات تحقیق در بازار با کمترین درصد خطا است. پرسش‌نامه های آنلاین و یا اجرای همزمان کمپین های تست محصول، از بهترین روش های تحقیق در بازار با استفاده از ابزارهای تبلیغات آنلاین می باشد.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *