انواع تبلیغات اینترنتی

  • تبلیغات بنری

بنر چیست؟: ارائه پیام تبلیغات در قالب و فرمت گرافیکی و با شیوه‌های هنری، شمای کلی بنر می‌باشد. بنرها همانند پوسترها طراحی می شوند و پیام تبلیغاتی خود را در قالب یک طرح هنری و گرافیکی به مخاطب عرضه می‌کنند. متون به کار رفته در طراحی بنرها اغلب تبلیغاتی است و از جملات زیبا و آراسته در آن استفاده می‌گردد.

انواع تبلیغات  از طریق بنر میتواند یک روش بسیار موثر برای نمایش پیام های تبلیغاتی در اینترنت باشد. تبلیغات بنری تنها روش تبلیغات در اینترنت نیست ولی بخش اساسی از تبلیغات آنلاین به حساب می‌آید و یکی از اهداف مهم تبلیغات بنری جا انداختن نام تجاری است.

بنرهای دیجیتالی: بنرهای دیجیتالی براساس طول و عرضشان در واحد پیکسل به انواع مختلف تقسیم می گردند. برخی از بنرها به صورت ثابت و برخی به صورت فلش یا تصاویر متحرک یا در برخی موارد چرخان، طراحی می گردند. بنرهای دیجیتالی در صفحات وب و صفحات دیجیتالی نمایش داده می شوند و اغلب آنها دارای یک عنصر چشمک زن در درون خود می باشند. وجه مشخصه بنرهای دیجیتالی همان چشمک زن بودن آنها می باشد. برخی از آنها به صورت تصویر کوچک[1] بوده که به تمبر پستی نیز شهرت دارند و معمولا در حواشی و کناره های صفحات دیجیتال و وب سایت ها، قرار داده می شوند. اما بنرهای بزرگ که سایز استاندارد آن ۴۶۸ و يا ۱۲۰ پيكسل پهنا و ۶۰ پيكسل ارتفاع می باشد، در قسمت های اصلی سایت مانند در هدر یا فوتر سایت قرار داده می شوند و از بنرهای درشت محسوب میشوند.

بنرهای دیجیتالی گاهی در وب سایت های پربازدید برای آگهی گذاشته می شوند و گاهی هم از طریق وب سایت های آگهی دهنده و مخصوص تبلیغات در معرض نمایش قرار داده می شود.

بنرهای چاپی: تمامی تعریف هایی که برای بنرهای دیجیتالی وجود دارد در بنرهای چاپی نیز صادق است، با این تفاوت که بنرهای چاپی، بصورت متحرک و چرخان یا چشمک زن نیستند و به صورت ثابت طراحی می شوند. از آنجاکه قابلیت جذب مخاطب از طریق تحرک و چشمک زنی را ندارند، باید توسط رنگ ها و عناصر مناسب، نظر مخاطب را به خود جلب نمایند.

نکاتی در طراحی بنر: طراحی بنر خوب نقش بسزایی در موفقیت و عدم موفقیت تیم تبلیغاتی شما دارد. تجربه طراحان نشان می دهد که نکات زیر می توانند منجر به افزایش کلیک خوری[2] بنر شما و در نتیجه فروش بیشتر برای شما شود. در طراحی بنرها باید به نکات زیر توجه نمود:

  1. از انیمیشن استفاده کنید: انیمیشنها می توانند بشدت نرخ کلیک خوری بنرها را افزایش دهند. انیمیشن ها می بایست با دقت زیادی استفاده شوند تا توجه بازدید کنندگان را به خود جلب کنند ولی آزاردهنده نباشند. قوانین زیر برای بنرهایی که دارای انیمیشن هستند صادق است:
  • انیمیشن ها باید به اندازه کافی زیرکانه طراحی شوند تا توجه بازدید گنندگان را به خود جلب نمایند ولی این موضوع نباید به حدی باشد که بنر حالت خودنمایی به خود بگیرد و با طرح وب سایت در تضاد باشد و یا آزار دهنده شود.
  • انیمیشن هایی که حلقه ای از بی نهایت را طی می کنند، آزار دهنده هستند. در عمل بهتر است انیمشن ها، 7 تا 10 بار اجرا شوند و سپس پیام اصلی را در آخرین فریم از انیمشن بر جای گذارند.
  • برخی از بازدید کنندگان، پیش از بارگذاری کامل صفحه و اجرای کامل انیمیشن، آن را متوقف می کنند. در نتیجه، ایده خوبی است که برای تبلیغات در صفحاتی که زمان بارگذاری زیادی دارند، پیامتان را در اولین فریم قرار دهید.
  1. داشتن ویژگی تعاملی: قرار دادن تصاویر گرافیکی روی بنر نظیر: اینجا را کلیک کنید، همین الان خرید کنید یا غیره، می تواند بشدت نرخ کلیک خوری را افزایش دهد.
  2. استفاده از رنگهای درخشنده: بنرهای به رنگ آبی، زرد و سبز نرخ کلیک خوری بالاتری را نسبت به بنرهای سیاه و سفید دارد. از رنگ قرمز، خیلی کم استفاده کنید.
  3. از کلمه، رایگان، در بنر استفاده کنید: با توجه به آنچه که ارائه می دهید، کلمه رایگان می تواند نرخ کلیک خوری را افزایش دهد. بعنوان مثال، ارائه دموی رایگان نرم افزار، جمله ی مناسبی است. برعکس، ارائه وجه رایگان، درصد ابهام را افزایش می دهد، چرا که بازدیدکنندگان می خواهند بداند وجه به چه شکل دریافت می گردد و تا حدی عدم اعتماد ایجاد می کند.
  4. مزیتی را برای کلیک کردن روی بنر، در نظر بگیرید: به عنوان نمونه به جملاتی که در ادامه ارائه شده است توجه کنید: آیا ترافیک بالاتری می خواهید؟، آیا نیاز به مشاور مالیاتی دارید؟، که جواب چنین سوالهایی در سایت آگهی دهنده است.
  5. پیامتان را کوتاه نگه دارید: بنرهای ساده، نرخ کلیک خوری بالاتری را نسبت به بنرهای پر کلمه و غیر قابل تمرکز دارند.
  6. لینک بنر را به یکی از صفحات داخلی سایت‌تان و یا صفحه فرود قرار دهید: وقتی کسی روی بنر کلیک می کند، می خواهد مستقیم به صفحه ای که اطلاعات مورد نظر را می خواهد هدایت شود. بازدید کنندگان نمی خواهند به صفحه اصلی سایت بروند و مجددا برای یافت اطلاعات داخل بنر در سایت جستجو کنند. استفاده از صفحات فرود به عنوان صحفه مقصد بسیار موثر است.
  7. بنرها را بطور مرتب تغییر یا بروز رسانی کنید: مطالعات [4]نشان می دهد که نرخ کلیک خوری در صورت تغییر ندادن بنر یا اطلاعات آن، پس از 2 هفته به شدت کاهش می یابد. نرخ کلیک خوری، معمولا هنگامی‌که بنر جدیدی ظاهر می شود، به حالت اولیه بازمی‌گردد.

برای یافتن موثرترین طرح بنر، می بایست در طی مدتی دست به آزمون A/B[3] زد. آزمون A/B به معنای آن است که بنر را مدتی منتشر کرد و نتیجه را مشاهده نمود (شامل نرخ کلیک خوری و میزان فروش). سپس یکی از اجزای طرح بنر نظیر رنگ یا فونت را عوض کرد و مدتی دیگر بنر را با طرح جدید منتشر نمود و نتیجه را با حالت اول مقایسه کرد. طرحهای بنرهایی که منجر به فروش بیشتری می شوند، می بایست توسط تیم تبلیغاتی (تیم پشتیبان سیستم تبلیغات) طراحی و تایید شوند تا بازدهی تبلیغات و بازگشت سرمایه افزایش یابد.

تمامی موارد ذکر شده در نرخ های اساسی انواع تبلیغات تاثیر بسزایی دارند. برخی از نرخ های اساسی در فهرست زیر ارائه شده اند:

  • Page view: به تعداد دفعاتی که یک صفحه از وب سایت نمایش داده میشود اطلاق میگردد.
  • Impression: به تعداد نمایش آگهی در موتورهای جستجو و دیگر ناشران وب گفته می شود که این آمار نیز معمولا به صورت کلی یعنی برای کل سایت و به صورت جزئی که بر اساس هر کلمه کلیدی یا کمپین ارائه می گردد.
  • Banner view: تعداد دفعاتی که یک بنر از یک کمپین نمایش داده میشود.
  • Landing page: صفحه ای که با هدف خاصی مثل معرفی محصول یا خدمات طراحی شده و اطلاعات مهمی در اختیار بازدیدکننده قرار می‌دهد. طراحی بی نقص می‌تواند در جذب مشتری تاثیر داشته باشد و درصد تبدیل بازدیدکننده به مشتری را افزایش دهد. نکاتی در مورد طراحی اثربخش صفحه فرود:
  • شفاف سازی فعالیتی که از بازدیدکننده انتظار می رود تا انجام دهد (عضویت، اشتراک، خرید و غیره)
  • سرعت بالا در بارگذاری صفحه فرود
  • پرهیز از گذاشتن مطالب اضافه که باعث عدم تمرکز بازدید کننده شود
  • استفاده از تصاویر و مطالب مرتبط و گویا
  • استفاده از جملات تاثیر گذار
  • پرهیز از نوشتن مطالب زیاد و غیرمرتبط
  • طراخی پاسخگو داشته باشد (طراحی پاسخگو به این شکل عمل می نماید که سایت را برای ابعاد مختلف و متعارف گوشی های همراه و تبلت ها هماهنگ می کند و با تغییر سایز صفحه فونت ها و لینک ها کاملا در سایز مناسب خودشان قرار می گیرند و به راحتی قابل مشاهده هستند و نیاز به بزرگنمایی نیست). تغییر ساختار با توجه به دستگاه و بزرگنمایی صفحه نمایش در شکل 2 نشان داده شده است.

انواع تبلیغات
شکل 2: تغییر ساختار با توجه به دستگاه و بزرگنمایی صفحه نمایش (طراحی پاسخگو)

  • محدوده مناسب برای CTR: نمی‌توان عدد مطلق و مشخصی را ارائه نمود. به‌صورت کلی و عمومی، اگر سایت ناشر آگهی با آگهی نمایش داده شده کاملا مرتبط باشد، نرخ یک درصد (1%) عدد بسیار خوبی است و اگر غیر مرتبط باشد نرخ 0.1% یا 0.01% نیز طبیعی است. افزایش CTR مطلوب هر آگهی دهنده است که با استفاده از روش های مختلف مانند بهبود جایگاه تبلیغ، محتوای کمپین، بهبود آگهی تصویری و متنی و غیره حاصل می‌شود.
  • نرخ کلیک خوری یا CTR: این معیار در بخش تبلیغات یکی از راه‌های اندازه‌گیری (میزان) موفقیت یک تبلیغ آنلاین برای یک وب سایت خاص و همچنین تعداد کلیک کاربران برروی یک لینک خاص است.
    • تبلیغات متنی (Text)

تبلیغات متنی همانند تبلیغات بنری در صفحات وب و به طور ویژه و اکثری، در صفحات نتایج جستجو، نمایش داده می‏شوند. اگر در تبلیغات بنری عکس یا تصاویر متحرک، نمایش‏دهنده‏ی آگهی بود و به وب‏سایت هدف لینک می‏شد، در این نوع از انواع تبلیغات  از متن برای توصیف آگهی استفاده می‏شود. وب‏سایت‏های ناشر آگهی معمولا بخش‏هایی را به‏صورت کادر یا ستون در کنار یا میانه صفحات در نظر می‏گیرند و تعدادی آگهی متنی را در آنجا نمایش می‏دهند. آگهی‏ متنی معمولا شامل عنوان تبلیغ و لینکی به صفحه‏ی آگهی‌دهنده است. ممکن است در ادامه‏ی عنوان، چند کلمه یا جمله نیز به‏عنوان توضیحات، شرح محصول، خدمات یا معرفی آگهی‏شده توصیف شود. آگهی‌های متنی هزینه کمتری نسبت به آگهی بنری دارند و نمایش آنها در صفحات نیز حتی با کم‏سرعت‏ترین خطوط اینترنتی بدون مشکل انجام می‏شود. آگهی‏ های متنی به‏تعداد زیاد زیر یا در کنار هم نمایش داده می‏شوند و شکلی شبیه به ستون‏های نیازمندی روزنامه‏ها دارد و از این روی نسبت به آگهی‌های بنری کمتر توجه مخاطبان را جلب می‏کنند. وب‏سایت‏های ایرانی در چند سال اخیر بخش‏هایی را به این نوع تبلیغات اختصاص داده‏اند.

  • تبلیغات پاپ.آپ. (Pop-up)

صفحات ناخواسته‌ای که در هنگام باز کردن یک صفحه‌ی وب همراه آن باز شده و یک یا چند آگهی را نمایش می‌دهند را تبلیغات، پاپ.آپ.، هستند. این صفحات معمولا در اندازه‌ای کوچک‌تر از صفحه‌ی استاندارد مرورگرهای اینترنتی هستند و با لود شدن صفحه‌ی اصلی، به‌طور خودکار باز می‌شوند. این نوع تبلیغات از آنجایی که به‌صورت پیش‌بینی‌نشده همراه با برخی صفحات باز می‌شوند اغلب حالتی آزاردهنده دارند. برخی مرورگرهای اینترنتی این امکان را فراهم می‌کنند که در هنگام مرور اینترنت جلوی نمایش همه‌ی صفحات پاپ.آپ. گرفته شود. برخی نوارهای ابزار اینترنتی نیز پس از نصب شدن بر روی دستگاه کامپیوتر به‌صورت پیش‌فرض نمایش تبیغات پاپ.پاپ. را منع می‌کنند.

تبلیغات پاپ.آندر. (Pop-Under) هم نوعی از تبلیغات پاپ.آپ. هستند. پاپ.آندر.ها هم به‌صورت ناخواسته و به شکل یک صفحه‌ی مستقل از صفحه‌ی اصلی طراحی شده‌اند. اما پاپ.آندر.ها در زمان نمایش صفحه اصلی باز نمی‌شوند، بلکه در زیر آن پنهان شده‌اند و هنگامی که صفحه‌ی اصلی بسته می‌شود، آنها باز می‌شوند.

  • تبلیغات ویدئویی (Video)

همزمان با افزایش سرعت دسترسی به اینترنت در سراسر دنیا و گسترش انتشار و مشاهده‏ فایل‏های ویدئویی توسط کاربران، استفاده از این رسانه در دنیای تبلیغات در قالب آگهی‏های ویدئویی نیز گسترش یافته است. ویدئوهای تبلیغاتی گاهی در بالا یا کنار صفحات وب همچون بنرهای تبلیغاتی نمایش داده می‌شوند. همچنین ممکن است ویدئو بخشی از یک بنر پیشرفته‌ی فلش باشد. روش دیگر نمایش آنها در شبکه های مجازی محتوا و وب‌سایت‌های ‌‌اشتراک‌گذاری ویدئو مانند یوتیوب، آپارات و غیره است. در این حالت آگهی ویدئویی در مدت زمان کوتاهی در ابتدا، انتها یا میانه‏ی ویدئوی مورد نظر نمایش داده می‏شود.

  • تبلیغات ‌ایمیلی (Email)

از دیگر روش‌های قدیمی بازاریابی و تبلیغات اینترنتی استفاده از ایمیل است. در تبلیغات ایمیلی آگهی در قالب یک ایمیل تنظیم می‌شود و برای تعداد زیادی آدرس ارسال می‌شود. برخی سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌ها لیستی از مشتریان و کاربران خود دارند و تبلیغات مربوط به خود را برای آنها ارسال می‌کنند. در حالتی دیگر، این گونه ایمیل‌ها برای مشتریان یا کاربران بالقوه فرستاده می‌شوند، مثلا ارسال تبلیغات مربوط به یک کتاب جدید برای لیست چندصدنفره از کتاب‌خوانان حرفه‌ای. برخی شرکت‌های بازاریابی و انواع تبلیغات آنلاین نیز در قبال دریافت مبالغی، آگهی آماده شده را به بسته‌های آدرس ایمیل چندهزارتایی که در اختیار دارند ارسال می‌کنند. علی‌رغم قدیمی‌ بودن شیوه‌ی ارتباطی ایمیل در فضای وب، در صورتی که به درستی از این ابزار استفاده شود این نوع تبلیغات همچنان می‌تواند اثربخش باشد.

  • رپورتاژ (Reportage)

به انتشار محتوای تبلیغاتی شما در سایت‌های معتبر رپورتاژ می‌گویند.

  • تبلیغات ‌در نتایج ‌جست‏وجو (Search Engine)

نوعی از آگهی‌های متنی، تبلیغ در صفحه‌ی نتایج موتورهای جست‌وجو است. اصولا آگهی‌های متنی بطور تخصصی برای نتایج موتورهای جستجو طراحی و پیاده سازی می شوند. حتما در زمان جست‌وجو در گوگل با نتایجی مواجه شده‌اید که با پس‌زمینه‌ی متفاوتی با نتایج اصلی و در بالا یا کنار صفحات نتیجه جستجو نمایش داده می‌شوند. این نتایج در واقع تبلیغات سفارش داده شده به گوگل و مرتبط با موضوع جست‌وجوی شما هستند. برخی موتورهای جست‌وجو همچون گوگل از شیوه‌ی نمایش تبلیغات مرتبط در نتایج جست‌وجو برای درآمدزایی استفاده می‌کنند.

هنگامی که شما در جست‌وجوی موضوعی هستند، تبلیغ متنی چند آگهی‌دهنده که تبلیغاتی در موضوع مربوط به‌جست‌وجوی شما سفارش داده‌اند، در بالای بخش نتایج نمایش داده می‌شود. مثلا اگر موضوع میزبان وب را در گوگل جست‌وجو کنید، علاوه بر صفحات وب مرتبط، آگهی‌های مربوط به چند شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب نیز شبیه به نتایج مقالات مرتبط نمایش داده می‌شوند. نهایتا، یک کلیک موفق به یکی از موارد زیر ختم می‌شود:

  • CPR (کلیک به ازای عضویت): به کلیکی که منجر به عضویت در سایت شود گفته می‌شود.
  • CPI (کلیک به ازای نصب): به کلیکی که توسط آن برنامه ای نصب شود گفته می‌شود.
  • CPO (کلیک به ازای سفارش): به کلیکی که منجر به ثبت سفارش/خرید شود گفته می‌شود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *